Thursday, February 12, 2009

RAKYAT MALAYSIA PALING BERANI

Tatkala menatap video protes di Kuala Kangsar perasaan begitu taksub dengan seribu kekaguman. Kebangkitan rakyat mempertahankan keabsahan yang diberi daripada di rampas pihak yang mengejar kekuasaan. Melihat rakaman ini menyebabkan pemikiran jauh melangkau ke Palestin. Keberanian rakyat Perak kini setanding umat Palestin yang berhadapan penindasan dan kezaliman. Maka akan terbahagi kepada dua kumpulan makhluk tatkala selesai menonton video ini. Pertama; mereka yang semangatnya berkobar lantas gian untuk bersama rakyat Perak dan kedua; mereka yang murka atas kekacauan yang berlaku. Segala apa yang berlaku adalah proses penyuburan demokrasi. Sememangnya ada yang terus menyatakan ini bukan budaya kita malah jauh sama sekali. Maka budaya yang sebagaimana yang harus kita lakukan bagi menyatakan bantahan?

Sekiranya Palestin memerlukan bantuan maka rakyat Perak adalah yang paling tepat! Kesedaran terhadap keperluan mempertahankan keabsahan yang diberi membangkitkan rakyat Perak dari lena jajahan pemikiran. Apa yang perlu dilakukan adalah menyatakan bantahan walau di ancam kezaliman, penindasan dan kekerasan kekuasaan. Lihat saja rakaman ini, persis rakaman video di Palestin. Apa sang pemerintah tegar meneruskan agenda mereka tatkala rakyat dalam belenggu sebegini? Kekacauan yang berlaku di depan mata mereka sepanjang perjalanan ke istana dan perjalanan turut terhenti seketika akibat terbaringnya wira rakyat di jalanan. Sang pemerintah hilang kepekaan lantas suara rakyat dinafikan sama sekali!

Mungkin keadaan tidak akan jadi sebegini jika mereka sedikit sabar. Sabar menanti persidangan dewan untuk usul undi tidak percaya; Sabar menanti untuk Nizar digulingkan oleh majoriti di dalam dewan; Sabar menanti untuk angkat sumpah MB yang baru. Maka kesabaran itu harus melebihi gelojak nafsu merampas kekuasaan. Maka kelemahan itu disaluti kebangkitan rakyat Perak lantas dinobatkan sebagai rakyat Malaysia paling berani. Apa yang berlaku bakal menjadi sirah agung rakyat biasa yang menjadi pengalaman yang bakal mematangkan demokrasi negara.

1 comment:

Ahmad Deniel said...

politik itu adalah seni "art"

seni dalam kekuasaan untuk berkuasa di landasan kuasa untuk pejuangan mendapat kuasa demi rakyat yang jelas berkuasa..