Tuesday, August 12, 2008

BILA SEMANGAT MUNCUL..

Syabas anak-anak Melayu kini sudah berani bangkit manyatakan hak mereka. Sejarah kini terbukti, mahasiswa mampu berjuang menyatakan pendirian mereka. Sudah sampai masanya anak Melayu bangun dari lena dibuai mimpi ditakluk bangsa Lai Tek walaupun dia berjasa kepada bangsa ini. Sudah sampai juga masanya untuk mahasiswa beridealisme sendiri. Terus berjuang membela nasib masyarakat!

Namun begitu, jangan sesekali dibangkitkan isu perkauman. Semangat perpaduan itu juga perlu memandangkan kita hidup secara bermasyarakat dan muhibah. Bukan untuk mempertikaikan hak istimewa orang Melayu tetapi untuk menjaga perasaan kaum lain. Hegemoni ‘ketuanan melayu’ itu juga harus diperbetulkan agar rakyat lebih jelas. Perkataan ‘ketuanan’ yang menafsirkan ‘tuan’ ini harus dilihat semula. ‘Tuan’ ini adalah perkataan yang berdarjat tinggi tetapi kita harus menelitinya agar tidak tersilap langkah. Analogikan seorang pemimpin dan rakyat dibawahnya. HAMKA ada menyebut bahawa pemimpin ini biasanya disanjung oleh rakyatnya kerana dua perkara. Pertama ialah kerana cahaya pada kerusinya dan yang kedua adalah cahaya pada dirinya. Maksud beliau pada kerusi itu adalah pangkat dan diri itu adalah sahsiah atau pendirian dan prinsip kita. Mahukah kita jika bangsa kita hanya diagungkan kerana kita bangsa tuan? Atau lebih baik jika bangsa kita dipuji kerana nilai-nilai toleransi terpuji?

Fikirkanlah, jangan sampai kita diagungkan hanya apabila kita ‘tuan’. Dalam konteks globalisasi hari ini, segala kemungkinan mungkin terjadi. Ideologi yang sama tidak akan mempunyai pandangan yang sentiasa sama. Namun cukup terkilan apabila bangsaku ini menghina seorang pembaca yang setia. Adakah banyak membaca akan mendatangkan nilai buruk jika bacaannya tidak sealiran dengan mereka? Anak Melayu sebenarnya harus banyak membaca karya-karya perjuangan bangsa. Bangsa ini tidak pernah mengajar generasinya agar menjadi seperti “kacang lupakan kulit”. Bangsa kita tidak hanya berjuang sendirian. Jangan hanya membaca silibus sekolah. Buka minda dan lihat perjuangan bangsa dari pelbagai perspektif, bukan hanya dengan fakta tetapi dengan filasuf dan teori bahawa yang sentiasa terjamin dan merasai selesa itulah paling senang jatuh terlentang!

No comments: