Saturday, October 25, 2008

ANALISIS PERGOLAKAN POLITIK THAILAND

oleh: hilman idham (promega44@gmail.com)
PENDAHULUAN

Penulisan ini akan berkisar mengenai pergolakan politik yang berlaku di Thailand sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Pergolakan yang akan dikaji adalah mengenai situasi politik yang melibatkan Perdana Menteri Thailand pada masa ini. Kajian akan dimulakan dengan bermula sewaktu kerajaan Thaksin Shinawatra digulingkan oleh Tentera Diraja Thailand sehingga situasi yang berlaku pada hari ini. Fokus utama adalah mengenai kes Samak Sundaravej yakni Perdana Menteri Thailand yang dipilih oleh rakyat Thailand bagi menggantikan Thaksin selepas rampasan kuasa berlaku. Penulisan ini akan bermula dengan sedikit latar belakang kepimpinan Thaksin dan Samak. Bagi skop dan perbincangan dalam esei ini pula akan merangkumi pelbagai perspektif dengan melihat beberapa situasi dan kejadian yang berlaku semasa pemerintahan Samak dan masalah-masalah yang dihadapinya. Selain itu, penulisan juga akan mengambil kira perspektif penunjuk perasaan bagi penghuraian secara lebih kritikal. Pada akhir penulisan, beberapa jalan penyelesaian akan ditunjukkan untuk menyelesaikan masalah pergolakan yang kian meruncing. Jalan penyelesaian yang diberikan adalah berdasarkan pemerhatian penulis terhadap kejadian yang berlaku dan juga keadaan politik serta situasi semasa.


THAKSIN SHINAWATRA

Thaksin Shinawatra merupakan pengasas bagi Parti Thai Rak Thai iaitu sebuah parti tunggal yang pertama memenangi pilihanraya Thailand. Beliau menjadi Perdana Menteri Thailand bermula pada tahun 2001 setelah memenangi pilihanraya. Selain menjadi seorang ahli politik, Thaksin juga merupakan seorang ahli perniagaan berjaya yang membina empayar perniagaan dan politik yang kukuh di Thailand. Beliau mempunyai pengaruh yang besar dikalangan rakyat Thailand terutama di kawasan luar Bandar.

Pada 19 September 2006, rampasan kuasa telah berlaku dimana pemerintahan Thaksin digulingkan oleh Tentera Diraja Thailand. Kejadian yang berlaku adalah disebabkan beberapa perkara yang berlaku semasa pemerintahan Thaksin. Beliau dilihat mengamalkan pentadbiran ‘ala CEO’ di mana banyak keputusan diputuskan oleh keuntungan wang ringgit tanpa mempedulikan maruah negara dan nyawa rakyat.

Thaksin dilihat mengamalkan kronisme dalam pentadbirannya. Ramai sanak saudara dan rakan sekolahannya dilantik dalam pasukan tentera, polis dan perniagaan. Natijahnya rakyat di kota dan bandar Bangkok telah hilang kepercayaan kepadanya. Namun sebaliknya, penduduk luar bandar masih menyukai beliau kerana banyak menabur wang terutama untuk pembangunan luar bandar. Sistem demokrasi yang subur pula tidak wujud dalam tempoh lima tahun pemerintahan Thaksin. Hal ini kerana, beliau menggunakan pendekatan menyekat kebebasan media dan juga menutup mulut pembangkang daripada menyuarakan kritikan terhadap pemerintahan beliau.

Pergolakan politik di Thailand benar-benar serius sebaik sahaja peristiwa pembunuhan banyak berlaku di selatan Thailand. Selatan Thailand yang meliputi Yala, Pattani dan Narathiwat seringkali bermandikan darah sepanjang 5 tahun Thaksin berkuasa. Thaksin juga telah melakukan beberapa perkara lain yang mencetuskan kemarahan rakyat dan memalukan pihak istana. Akhirnya, pihak tentera diraja Thailand mengadakan rampasan kuasa pada 19 September 2006 kerana situasi dan keadaan politik Thailand yang semakin meruncing. Walau bagaimanapun, Surayud Chulalont yang memimpin rampasan kuasa ke atas pentadbiran Thaksin telah berjanji bahawa junta tentera akan memulangkan kuasa pemerintahan kepada tangan rakyat melalui pilihan raya yang akan dijalankan pada penghujung 2007.


SAMAK SUNDARAVEJ DAN KEPIMPINANNYA

Nama Samak Sundaravej bukanlah nama asing dalam politik Thailand. Samak merupakan antara politikus yang telah lama bertapak dan memegang pengaruh yang besar dalam politik Thailand yakni sejak tahun 1968. Selain itu, Samak juga merupakan seorang tukang masak televisyen yang terkenal dan telah mengacarakan rancangan itu selama tujuh tahun sebelum beliau dipilih menjadi Perdana Menteri.

Selepas rampasan kuasa oleh tentera diraja Thailand, Samak yang memimpin Parti Kuasa Rakyat (PPP) telah memenangi pilihanraya Thailand dengan menewaskan Parti Demokrat pada 23 Disember 2007. Beliau memenangi pilihanraya tersebut dengan cara menarik beberapa orang pemimpin utama daripada Parti Thai Rak Thai yang telah diharamkan oleh Mahkamah Agung Thailand untuk bertanding atas tiket PPP (The Nation, 2007). Strategi Samak ini ternyata berhasil apabila memenangi pilihan raya tersebut dan Samak dipilih menjadi Perdana Menteri Thailand selepas mendapat undian tertinggi dalam undian di parlimen pada 28 Januari 2008 dengan menewaskan calon dari Parti Demokrat, Abvisit Vejjejava. Samak mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri pada 6 Febuari bersama-sama barisan kabinetnya setelah mendapat restu daripada Raja Bhumipol Adulyadej.

Sepanjang pentadbirannya, kepimpinan Samak dibayangi pemerintahan Thaksin dan mengalami masalah kepimpinan. Pentadbirannya tidak menunjukkan banyak perubahan yang dibawa sebaliknya dilihat begitu lemah dengan pelbagai masalah yang rumit. Samak masih tetap dengan kebanyakan dasar-dasar Thaksin yang diselubungi masalah korupsi, penyelewengan kuasa, dan cengkaman terhadap hak asasi manusia serta kebebasan media. Samak juga dilihat gagal dalam menangani peristiwa perbalahan dengan kerajaan Cambodia. Perbalahan yang berlaku disebabkan oleh perebutan hak milik Kuil Preah Vihear dan masalah persempadanan negara (Head, 2008). Kesemua masalah ini menjadi antara punca ketidakstabilan kepimpinan Samak lantas menjadikan pimpinannya lemah. Selain itu, menurut pensyarah kanan Program Pengajian Hubungan Antarabangsa di Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Ruhanas Harun, Samak juga berdepan dengan penentangan di kalangan kumpulan politik elit yang turut ingin menjatuhkan beliau (Utusan Malaysia, 4 September 2008).


PERGOLAKAN POLITIK DAN TUNJUK PERASAAN

Pergolakan politik yang berlaku di Thailand merupakan keadaan dan situasi yang berlarutan sejak zaman pentadbiran Thaksin. Namun begitu, sejak kebelakangan ini, keadaan menjadi semakin rumit dan membimbangkan. Samak Sundaravej yang merupakan pengganti Thaksin sebagai Perdana Menteri turut menjadi korban kemelut yang bagai tiada penghujungnya. Beliau yang memenangi pilihanraya dan kemudian mempertahankan diri dan jawatannya daripada desakan rakyat untuk berundur akhirnya akur dengan keputusan Mahkamah Perlembagaan Thailand apabila diputuskan untuk beliau meletakkan jawatannya.

Pergolakan politik di Thailand berlaku adalah disebabkan demonstrasi dan tunjuk perasaan yang dilancarkan oleh rakyat atas pimpinan parti pembangkang yang semestinya mendesak agar kerajaan dijatuhkan. Kemelut politik melalui tunjuk perasaan yang melanda kepimpinan Samak dilihat begitu menonjol. Tunjuk perasaan dan demonstrasi yang berlaku adalah di atas beberapa perkara dan situasi yang berlaku sejak Samak mengambil tampuk kepimpinan di Thailand.

Tunjuk perasaan yang berlaku di zaman pentadbiran Samak bermula sejak Mei lalu dan di gerakkan oleh Parti Perikatan Rakyat untuk Demokrasi (PAD). Beribu-ribu penyokong PAD berarak dan turun di jalan raya bagi menyatakan desakan mereka ke atas Samak. Gesaan yang mereka lakukan adalah menuntut Samak dan kabinetnya berundur dan PAD mempertaruhkan masa depannya dengan penuh keyakinan bahawa pentadbiran Samak akan tumbang dengan tindakannya itu. Sambil menyatakan bahawa himpunan rakyat sebagai ‘usaha terakhir’, seorang pemimpin PAD, Sondhi Limthongkul juga berkata: “ Jika kami gagal kali ini, kami akan berhenti dan menyerahkan negara kepada mereka”.

Tunjuk perasaan berlaku adalah atas tuduhan bahawa Samak mentadbir negara bagi pihak Thaksin, yang disingkir tentera dalam rampasan kuasa 2006. Samak dilabel oleh parti pembangkang ini sebagai proksi kepada Thaksin kerana di bawah pemerintahannya, Samak tetap meneruskan agenda dan dasar yang dibawa oleh Thaksin dan pentadbirannya (Berita Harian, 27 Ogos 2008). Dasar-dasar yang diperkenalkan oleh Thaksin terutama yang pro Amerika Syarikat dilihat menjadi punca Samak dituduh menjadi proksi kepada Thaksin selain tidak mengubah dasar ekonomi yang hanya mementingkan keuntungan wang ringgit berbanding rakyat. Samak juga merupakan calon PPP yang mendapat sokongan kuat daripada Thaksin dengan beberapa orang pemimpin Parti Thai Rak Thai pimpinan Thaksin terdahulu telah mengisytiharkan untuk menyertai pilihan raya dengan menggunakan platform PPP (Head, 2008).

Selain itu, Samak juga dilihat cuba mempertahankan Thaksin dan keluarganya daripada tindakan undang-undang semasa perbicaraan terhadap Thaksin sedang berjalan. Thaksin dan isterinya telah melarikan diri mereka ke England dan memohon suaka politik disana. Pada ketika itu, Mahkamah Perlembagaan telah mengeluarkan perintah waran tangkap terhadap Thaksin dan isterinya kerana gagal hadir ke Mahkamah. Namun begitu, Samak menyatakan beliau tidak berhasrat untuk meminta kerajaan Britain mengesktradisi bekas Perdana Menteri Thailand itu dan beliau juga tidak bercadang untuk membatalkan pasport diplomatiknya walaupun mendapat gesaan daripada rakyat yang mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran di hadapan Kementerian Luar Thailand (Kosmo, 23 Ogos 2008). Kemuncak penentangan terhadap isu ini dilihat ketika Samak mengumumkan kebenaran pulang Thaksin ke Thailand dengan jaminan semua sekatan politik ke atasnya akan dimansuhkan (Utusan Malaysia, 4 September 2008).

Dalam hal ini, kita melihat bahawa penunjuk perasaan membawa desakan ke arah perubahan dasar-dasar kerajaan yang dibawa oleh Thaksin. Tentangan melalui tunjuk perasaan ini dilihat menolak segala bayangan Thaksin dalam pentadbiran secara total. Mereka juga turut memperjuangkan hak asasi manusia dan kebebasan media. Perkara ini berikutan kepimpinan Samak yang masih gagal menyelesaikan isu Selatan Thai dan juga media yang masih lagi dicengkam oleh kerajaan sebagaimana yang dilakukan semasa Thaksin berkuasa. Samak juga dikatakan tidak mengambil serius dalam menangani masalah ekonomi Thailand yang kian meruncing dan hal ini menyebabkan rakyat semakin menolak kepimpinan Samak (Mydans, 2007).

Walau bagaimanapun, pendirian yang diambil Samak untuk terus bertahan dilihat menyebabkan pentadbirannya kelihatan terancam dengan demonstrasi dan tunjuk perasaan yang menyebabkan pergolakan politik menjadi semakin rumit. Tentera Diraja Thailand juga didesak oleh rakyat untuk membuat rampasan kuasa sekali seperti mana yang dilakukan terhadap Thaksin. Walau bagaimanapun, ketua pemerintah tentera, Jeneral Anupong Paochinda menyatakan pendirian bahawa tiada rampasan kuasa akan berlaku lagi. Menurut beliau lagi, krisis politik harus diselesaikan menurut cara politik dan rampasan kuasa akan memberi akibat yang negatif terhadap ekonomi dan hanya mengeruhkan lagi keadaan (Bangkok Post, 4 September 2008).

Pada 18 Jun 2008, Parti Demokrat yang dipimpin oleh Sathit Wongnongtoei meyerahkan usul celaan terhadap kepimpinan Samak dan tujuh orang menteri kabinetnya kepada Timbalan Speaker di parlimen. Mereka berhasrat menjatuhkan kepimpinan Samak berdasarkan keadaan dan situasi pergolakan poltik di Thailand yang kian teruk dengan diselubungi oleh tunjuk perasaan oleh penyokong PAD. Perbahasan diadakan pada 28 Jun dan berlangsung selama tiga hari dan di akhiri dengan undi tidak percaya. Seperti yang dijangkakan oleh Abvisit Vejjejava, Samak terus mendapat mandat setelah mengatasi undi tidak percaya. Samak meraih sebanyak 280 undi percaya daripada 442 ahli yang hadir sementara undi tidak percaya hanya sebanyak 162 undi.


KRISIS POLITIK 2008 DAN KEJATUHAN SAMAK

Tunjuk perasaan dan kempen-kempen menggesa perletakan jawatan Samak kian hebat. Walau bagaimanapun, Samak tetap tekad dengan pendiriannya bahawa dia tidak akan tunduk dengan gesaan pembangkang dan akan mengadap Raja Bhumipol Adulyadej untuk melaporkan hal semasa.

Krisis politik di Thailand bertambah buruk apabila hampir 30,000 penunjuk perasaan menceroboh halaman Rumah Kerajaan Samak di Bangkok dengan memaksa Samak dan penasihatnya meletakkan jawatan secepat mungkin. Namun begitu, polis rusuhan Thailand berjaya mendapatkan perintah mahkamah untuk mengusir penunjuk perasaan. Tunjuk perasaan yang berlaku juga menyebabkan 35 perjalanan keretapi ke wilayah-wilayah lain terjejas juga 118 penerbangan ditunda. Hal ini menyebabkan polis Thailand mengeluarkan waran tangkap ke atas Sondhi Limthongkul dan lapan pemimpin gerakan yang lain atas tuduhan mendesak, merancang konspirasi dan ingkar arahan bersurai daripada perhimpunan haram.

Pada 2 September 2008, Samak mengisytiharkan darurat berikutan pertumpahan darah telah berlaku dan keadaan yang kian serius (Bangkok Post, 2 September 2008). Pada masa yang sama, usaha pembangkang untuk menjatuhkan Samak masih dijalankan. Samak kemudiannya dihadapkan ke Mahkamah Perlembagaan Thailand atas aduan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya Thailand dan para Senator. Mereka membuat aduan kepada Mahkamah Perlembagaan dengan alasan bahawa seorang Perdana Menteri tidak boleh bekerja dengan mana-mana syarikat swasta menurut perlembagaan. Selain itu, Samak juga didakwa atas tiga tuduhan rasuah dan penyelewengan.

Akhirnya, pada 9 September 2008, Mahkamah Perlembagaan Thailand memutuskan bahawa Samak dan kabinetnya mesti meletakkan jawatan atas sebab muncul dalam rancangan masakan. Mahkamah Perlembagaan Thailand dengan itu bersetuju bahawa Samak telah mencabuli peruntukan Perlembagaan Thailand menurut Artikel 267 (Bangkok Post, 9 September 2008). Walau bagaimanapun, Parti PPP masih lagi bercadang untuk melantik semula Samak sebagai Perdana Menteri Thailand berdasarkan undian di Parlimen yang akan dijalankan nanti.


SOMCHAI WONGSAWAT DAN PERGOLAKAN YANG BERTERUSAN

Samak yang akur dengan keputusan Mahkamah Perlembagaan Thailand meletakkan jawatan bersama-sama keseluruhan kabinetnya. Selepas Samak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Thailand, kepimpinan PPP secara majoritinya bersetuju untuk memilih Samak sekali lagi sebagai Perdana Menteri melalui undian di Parlimen. Samak juga kelihatan bersungguh-sungguh untuk kembali ke posisi atas dalam pentadbiran negara itu.

Namun begitu, masalah tunjuk perasaan dan pergolakan yang masih lagi berlaku menyebabkan Samak bertukar pendirian. Samak mengambil keputusan untuk tidak kembali mempertahankan jawatan tertinggi dalam pentadbiran itu. Hal ini kerana, Samak turut mengalami masalah-masalah lain yang akan menyebabkan beliau gagal menjalankan tugas dengan baik. Sebagai contoh, Samak tidak mempunyai persefahaman yang baik dengan ketenteraan di Thailand dan hal ini menyebabkan tentera sukar memberikan kerjasama dengan kerajaannya sepertimana yang berlaku ketika pengumuman darurat di Bangkok yang dibuat oleh Samak ( Bangkok Post, 14 September 2008).

Selain itu, Samak juga mengalami tekanan daripada 4 buah parti komponen PPP yang tidak ingin menyertai persidangan bagi memilih Perdana Menteri yang baru sekiranya Samak tetap mahu kembali merebut jawatan tersebut. Bagi Samak, jalan penyelesaian yang terbaik ialah untuk tidak kembali merebut jawatan itu. Kemudian, pemimpin dan rakan kerajaan campuran PPP mencalonkan telah mencalonkan Somchai Wongsawat sebagai calon Perdana Menteri Thailand. Sokongan dan kekuatan PPP di parlimen masih lagi jelas kelihatan. Somchai Wongsawat akhirnya dipilih sebagai Perdana Menteri yang baru bagi menggantikan Samak ( Pracha Hariraksapitak, 2008).

Walau bagaimanapun, masih lagi tiada jalan penyelesaian yang kelihatan dengan keputusan Somchai Wongsawat sebagai Perdana Menteri yang baru. Hal ini kerana, demonstrasi dan tunjuk perasaan terus berlaku dan ini benar-benar menggugat kestabilan politik Thailand. Perlantikan Somchai juga mendapat reaksi yang kurang menyenangkan daripada penyokong pembangkang atas alasan Somchai juga adalah proksi kepada Thaksin Shinawatra. Mereka berhujah bahawa Somchai adalah proksi Thaksin berikutan pertalian kekeluargaan dengan Thaksin. Somchai merupakan abang ipar Thaksin dan hal ini menjadikan pergolakan kian berlarutan. Namun pada hari ini, Somchai dilihat tetap dengan pendirian untuk mempertahankan jawatan dengan tidak mengambil kira desakan daripada rakyat dan penunjuk perasaan.


KESIMPULAN

Keadaan politik di Thailand memperlihatkan bahawa negara tersebut masih belum mencapai kestabilan politik walaupun telah berlaku pertukaran Perdana Menteri beberapa kali. Desakan rakyat dilihat begitu kuat dengan demonstrasi dan tunjuk perasaan yang berlanjutan hingga ke hari ini. Melalui kronologi penceritaan dan pemerhatian yang dilakukan, Thaksin adalah kunci utama permasalahan. Bermula dengan pentadbirannya yang bermasalah dengan unsur-unsur kronisme, nepotisme, penyalahgunaan kuasa dan sebagainya sehinggalah rampasan kuasa berlaku, masalah ini dilihat merebak kepada Samak yang menjadi Perdana Menteri selepas itu.

Samak turut dituduh menjadi proksi Thaksin. Dasar-dasar kerajaan yang pro-Amerika yakni yang diperkenalkan oleh Thaksin, yang hanya mementingkan keuntungan tanpa mengira kebajikan rakyat juga terus menjadi celaan rakyat kepada pentadbirannya. Hal ini kemudian berlanjutan lagi kepada pentadbiran Somchai yakni pengganti Samak yang telah meletakkan jawatannya atas arahan Mahkamah Perlembagaan. Kedua-dua mereka ini dituduh menjadi proksi kepada Thaksin lantas hal ini secara jelas membuktikan bahawa Thaksin adalah musuh sebenar rakyat yang melakukan tunjuk perasaan. Perkara inilah yang kemudiannya menjadi sandaran harapan pembangkang untuk membawa satu dimensi baru kepada rakyat Thailand.

Secara rumusannya dapat kita huraikan bahawa pergolakan politik yang berlaku di Thailand adalah disebabkan tuntutan dan desakan rakyat yang masih tidak lagi berpenghujung. Perubahan dasar kerajaan atau reformasi secara besar-besaran mungkin boleh diambil demi untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap kerajaan sedia ada. Sekiranya reformasi ini tidak dilakukan, maka tanggapan umum masyarakat dan rakyat masih tidak akan berubah dengan hamburan tuduhan dan desakan yang pastinya tidak akan menyelesaikan permasalahan. Maka, kerajaan seharusnya menjalankan tanggungjawab mereka untuk menyelesaikan masalah yang menyelubungi kerajaan sendiri dengan kedudukan Perdana Menteri Somchai yang tidak stabil akibat desakan rakyat.

No comments: