Friday, October 3, 2008

POLITIK TEMPOYAK DAN AIR LONG CHAN

Tahun ini agak berlainan kerana pendeta menyambut hari raya di Kampung Solok Paya Lebar, Ramuan China Besar, Masjid Tanah. Banyak keistimewaan di kampung ini yang mana merupakan sebuah kampung pinggiran dalam kampung. Mengapa begitu? Nama ‘Solok’ itu dikatakan kerana kedudukannya yang terceruk di kawasan Kampung Paya Lebar. Maka apabila kampung ini agak terceruk, ditambahkan perkataan ‘solok’ pada Kampung Paya Lebar itu dan dinamakannya Kampung Solok Paya Lebar.

Namun begitu tiada perbezaan ketara antara kedua-dua kampung ini. Natijahnya, walaupun berlainan nama namun ianya bagai satu kampung. Uniknya dikampung ini ketika hari raya adalah ‘gulai tempoyak’ di pagi raya. Jika di tempat lain ‘rendang’ menjadi hidangan utama di pagi raya, tetapi disini dan kawasan sekitarnya penangan selera ditambah dengan satu menu istimewa yakni gulai tempoyak. Gulai ini istimewa dengan pelbagai jenis campuran daun ulam seperti pucuk ubi, daun labu, daun kaduk, petai dan yang terpenting tempoyak. Pasti lawas setelah menikmatinya dengan lemang dan ketupat.

Kampung Paya Lebar dan Solok Paya Lebar ini banyak kisah yang menarik yang boleh dikongsi. Pendeta sebenarnya agak sedih dengan keadaan kampung ini. Sejarahnya, kesedaran politik di kampung ini memang tinggi. Juga ramai ahli politik yang berasal dari kampung ini. Baik sang pemerintah atau si pembangkang semuanya ada. Kumpulan al-Jaafari juga berasal dari sini. Sejarahnya, al-Jaafari sendiri antara golongan kelompok yang mempunyai kesedaran politik yang tinggi di kampung ini. Beliau yang berpendidikan salah sebuah pondok di Rembau menjadi antara golongan yang pertama menyertai PAS Melaka. Hebatnya politik disini hingga pernah Dr Burhanuddin yakni Yang Dipertua PAS ketika itu datang mengadakan rapat umum di Masjid Tanah. Hasilnya, ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. Muncul pula kumpulan al-Jaafari yang merupakan golongan yang membawa permulaan perjuangan ABIM di negeri Jebat Si Pembela.

Maka al-Jaafari yang yang dikenali itu antaranya Along, Alang, Andak, Anjang dan Uda. Antara mereka itu, ada yang langsung turun ke kancah politik kepartian sebagai politikus tetapi kebanyakannya tidak. Namun, sirah kampung ini memang tinggi pemikiran politiknya dan bukan sekadar politik omongan di kedai kopi seperti kampung lain. Mengikut kisahnya, semasa menyambut kemerdekaan dahulu tahun 1957, terdapat pintu gerbang dibina di kampung ini sebagai tanda kepuasan perjuangan menuntut kemerdekaan melalui politik. Di kampung ini jugalah tinggalnya salah seorang calon bebas bernama Putih (seorang Sidang Kampung) yang pernah menentang Ketua Menteri Melaka ketika itu, Ghafar Baba. Lekat namanya “Putih Payung” kerana menggunakan simbol teduhan hujan itu di kertas undian. Begitulah hebatnya jiwa dan ideologi penduduk di kampung ini dahulu kala.


Namun kini, segalanya berbeza. Paya Lebar sudah mandul politiknya. Ideologi penduduknya mati dan tiada pemimpin muda yang dilahirkan. Mungkin kerana kebanyakan yang disini sudah janda kematian suami. Tapi benar, rosak politik itu dengan Machivellian. Hingga agama dan hukum juga tercabul. Lebih hina dan jijik daripada demokrasi yang kononnya disodomi. Ayat populis! Hingga ke akar umbi merebak kerosakannya. Bagaimana perlantikan imam masjid juga boleh dipolitikkan? Jika yang dilantik itu tinggi ilmunya tidak mengapa, tapi jika setakat lepasan sekolah menengah agama bagaimana? Khutbah hari raya pun tersilap hingga heboh cerita sekampung. Imam itu ‘favourite’ sebab dapat sokongan JKKK. Untung kerana hanya Imam yang mendapat sokongan JKKK maka akan bertahan lama walaupun ada calon yang lebih baik. Hadis sahih mana diguna atau kitab mana dirujuk JKKK perlu beri sokongan maka imam itu dipilih? Imam itu mestilah diantara yang terbaik bacaannya dan tinggi ilmunya antara kamu itu yang sebetulnya. Bukan antara yang hebat dan kuat sokongannya kepada kamu!

Cerita politik ini sama dengan kisah Long Chan. Kisah air ‘klasik’ negeri Melaka. Nilai estetika botol kaca itu tiada gantinya dengan perisa ‘soda’. Kilangnya di Melaka dengan jualan kira-kira 50 sen sebotol. Sekali beli satu peti di sebuah kedai di Pekan ‘Koboi’ Lubuk China. Politik dan Long Chan tidak pernah selesai. Politik lama berganti dengan politik baru dan Long Chan sekarang sudah ada pelbagai perisa dan berbotol lain pula. Namun, politik agak ke hadapan dengan kisahnya yang keluar setiap hari dan Long Chan tetap hanya keluar ketika musim raya saja.

Apa agaknya yang bakal terjadi pada kampung ini? Long Chan mungkin dapat bertahan tetapi apa yang bakal berlaku dengan situasi politik akan datang? Apakah tiada perubahan yang bakal berlaku dan akan teruskah segalanya akan di politikkan termasuk hal-hal agama dan hukum? Jika sudah bacul berideologi yang relevan, ingat sajalah tentang syurga dan neraka untuk selesaikan segala persoalannya atau mungkin menunggu orang kampung dari ahli geng al-Jaafari menjadi Ketua Menteri!

5 comments:

ashrafhamid said...

usah biarkan keperkasaan lelaki itu dirobek disebabkan keanggunan wanita bagaikan puteri..

Ez the Conspirator said...

Melaka bandaraya bersejarah.

Tapi sejarahnya tercalar by UMNO freaks.We all dapat lihat tolerannya penduduk Melaka,yang berkahwin dengan Portugis,Cina,dan membentuk koloni Portugis dan juga Baba Nyonya di Melaka.

Anyway,nice article.

Malaysia Tanahairku said...

Abang orang Ramuan Cina besar ke?Saya lahir di Ramuan Cina Kechil,wah sekampungla kita.

Hilman Idham said...

bukan saya but my father..nway get up the people of Malacca! pandang orde baru zaman ini....

Dyana Hafizzullah said...

Edan no cucu putih..anak senah Kedai kupi simpang tigo..sapo ni???jompot r satang Kodak den..den belanjo minum