Wednesday, October 22, 2008

TERKENANG SEMULA NASIONALISME YANG MUNCUL..

oleh: hilman idham (promega44@gmail.com)
PENDAHULUAN

Persoalan mengenai Malayan Union sememangnya gemar diperbahaskan dikalangan semua pihak. Tajuk “Penubuhan Malayan Union Sebagai Pemangkin Semangat Nasionalisme Tanah Melayu” bertujuan mengupas isu sama ada Malayan Union yang ditubuhkan oleh British ini menjadi pemangkin kepada gerakan nasionalisme di Tanah Melayu atau sebaliknya. Fakta-fakta mengenai Malayan Union dihimpunkan untuk memahami sejarah perjuangan dan kebangkitan rakyat Tanah Melayu ketika itu. Esei juga akan menghuraikan serba lanjut mengenai sebab-sebab penentangan rakyat terutama orang Melayu dalam menghalang penubuhan Malayan Union. Karya ini juga akan mengupas dan menganalisis dengan lanjut tentang beberapa aspek yang merangsang kepada penentangan rakyat. Skop bagi penulisan ini akan mengambil kira segala aspek termasuk peranan tokoh, persatuan, gerakan kanan dan kiri dengan mengambil kira perihalan sejarah Tanah Melayu ketika itu. Keseluruhan daripada aspek ini akan di analisis bagi memperolehi satu kesimpulan mengenai kajian.


SEJARAH MALAYAN UNION

Sebelum Perang Dunia Kedua meletus, pentadbiran Tanah Melayu terdiri daripada tiga entiti pentadbiran. Tiga entiti ini terdiri daripada Negeri-negeri Selat, Negeri-negeri Melayu Bersekutu dan juga Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu. Maka untuk menyatukan ketiga-tiga pentadbiran ini, timbul idea untuk menubuhkan Malayan Union. Idea ini sebenarnya telah muncul sejak zaman pendudukan Jepun dan idea ini telah dibentangkan di peringkat Parlimen British pada Oktober 1945 (Jayum Anak Jawan, 2003). Untuk menjayakan idea pelaksanaan Malayan Union, pihak British telah melantik seorang wakil mereka, Sir Harold MacMichael untuk mendapatkan persetujuan dan keizinan daripada sultan.

Terdapat beberapa sebab untuk pihak British mewujudkan Malayan Union melalui penyatuan ketiga-tiga entiti pentadbiran yang terdahulu. Hal ini tidak lain akan memberi keuntungan kepada pihak British yang menjajah Tanah Melayu. Punca utama untuk British mewujudkan Malayan Union ialah untuk menjimatkan kos pentadbiran. Hal ini kerana, tidak semua negeri-negeri di Tanah Melayu ini kaya dan mampu mentadbir soal ekonomi dengan baik. Oleh itu, melalui gabungan ini, negeri yang kaya dapat menampung perbelanjaan negeri yang miskin. Akhirnya, perbelanjaan dapat dijimatkan kerana pembangunan ekonomi dapat dijalankan secara seimbang.

Sebab yang kedua ialah untuk mengukuhkan kuasa politik British dalam pentadbiran Tanah Malayu. Melalui pentadbiran yang berpusat seperti ini, British dapat menjamin penguasaan yang berterusan terhadap sumber ekonomi Tanah Melayu. Hal ini kerana, apabila Malayan Union ditubuhkan, pihak British akan mempunyai kuasa yang besar melebihi kuasa sultan-sultan, maka mereka mampu menguasai semuanya. Selain daripada itu, atas inisiatif yang sama juga, pihak British akan dapat mengurangkan kuasa pembesar-pembesar tempatan yang selama ini memberi nasihat kepada setiap keputusan yang dibuat oleh sultan.

Selain itu, melalui pembentukan Malayan Union, pihak British dapat membentuk satu pentadbiran yang licin. Hal ini kerana, Malayan Union hanya akan terletak dibawah satu pentadbiran yang berpusat di London. Pentadbiran berpusat ini juga dapat mewujudkan satu sistem yang seragam. Hal ini akan memudahkan lagi kerja-kerja mereka untuk mengawal segala aktiviti termasuk aktiviti ekonomi yang melibatkan kepentingan mereka. Pihak British juga merancang untuk mewujudkan satu negara satu bangsa iaitu bangsa Malayan Union. Perkara ini dapat direalisasikan apabila golongan imigran dan penduduk tempatan menerima Malayan Union sebagai negara mereka sendiri. Melalui cara ini, pihak British dapat melenyapkan identiti bangsa Melayu itu sendiri bukan hanya dengan menjajah negara tetapi juga menguburkan nilai-nilai estetika melayu itu dengan cubaan melenyapkan bangsa Melayu itu sendiri.


PERJANJIAN MALAYAN UNION

Dalam beberapa agenda penubuhan Malayan Union, ciri-ciri asas begitu signifikan terhadap pembentukan ini. Ciri-ciri ini telah menjadi asas kepada perjanjian Malayan Union serta asas terhadap perangkaan Perlembagaan Malayan Union (Jayum Anak Jawan 2003). Antara ciri asas ini ialah semua negeri di Tanah Melayu disatukan di bawah satu pentadbiran kecuali Singapura. Dalam hal ini, penyatuan semua negeri di Tanah Melayu di bawah satu pentadbiran akan merealisasikan objektif penubuhan Malayan Union itu sendiri. Dari perspektif pentadbiran pula, Malayan Union akan ditadbir oleh Gabenor British serta dibantu oleh badan eksekutif dan juga legislatif (Ramlah Adam 1993). Ini bermakna, selepas pembentukan ini, institusi kesultanan Melayu dan juga pembesar tempatan sudah kehilangan kuasa. Sultan hanya berperanan terhadap soal-soal agama, adat istiadat dan tradisi Melayu sahaja. Badan eksekutif yang dikawal sepenuhnya oleh British pula akan mentadbir kerajaan tempatan yang akan diserahkan sepenuhnya dibawah satu pentadbiran pusat. Badan eksekutif ini akan diketuai oleh seorang pesuruhjaya tinggi yang dilantik oleh British. Bagi status kewarganegaraan pula, pihak British telah bersetuju untuk mengguna sistem kerakyatan jus soli. Sistem ini memberikan kerakyatan tanpa tanpa mengira bangsa dan etnik. Mengikut sistem ini, status warganegara akan diberikan kepada mereka yang lahir di Tanah Melayu dan Singapura serta mereka yang berusia 18 tahun ke atas yang telah menetap di Tanah Melayu melebihi 10 tahun sebelum 15 Febuari 1941. Menurut Salleh Abbas (1985), inilah kali pertama sesuatu usul mengenai undang-undang kerakyatan dibuat di negara ini.




MACMICHAEL MENGUGUT SULTAN-SULTAN

Pihak British telah melantik seorang wakil kerajaan bagi mendapatkan persetujuan daripada sultan-sultan. Wakil mereka, Sir Harold MacMichael telah dilantik dan diiringi oleh Sir Alec Newboult sebagai jurubahasa baginya. MacMichael telah diamanahkan untuk mendapatkan tandatangan sultan-sultan Melayu sebagai tanda persetujuan mereka terhadap penubuhan Malayan Union. Tandatangan ini akan dimanipulasikan oleh mereka bagi mengisytiharkan perlembagaan baru Malayan Union dan seterusnya disahkan.

Cerita mengenai MacMichael adalah antara kisah yang signifikan kerana merupakan salah satu sebab yang mencetuskan kemarahan rakyat. Pihak istana terutama raja-raja Melayu juga akhirnya bangkit menentang dengan menghantar surat bantahan ke London (Ramlah Adam, 1993).

Bagi mendapatkan persetujuan sultan-sultan Melayu, Sir Harold MacMichael telah menggunakan pelbagai taktik. Beliau telah memaksa sultan-sultan supaya menandatangani Perjanjian Malayan Union. Beliau telah mengugut sultan-sultan dengan cara ingin membongkar rahsia sultan-sultan yang menyokong pendudukan Jepun di Tanah Melayu kepada pentadbiran British. Oleh kerana terdesak, sultan-sultan Melayu telah bersetuju dan menandatangani perjanjian rancangan (Ramlah Adam, 1993).

Cara MacMichael memperoleh tandatangan daripada sultan-sultan ini ternyata telah menyimpang jauh daripada adat dan budaya kita yang mana tidak kenal pada erti paksaan. Sesuatu perjanjian itu sepatutnya dimeterai dan dijalankan dengan cara rundingan yang yang berlandaskan persefahaman dan tolak-ansur (Ramlah Adam, 1994). Akhirnya, pada Januari 1946, Sir Harold MacMichael telah berjaya mendapatkan tandatangan daripada sultan-sultan dan kembali ke London. Berdasarkan persetujuan tersebut, pihak British telah membentangkannya di dalam Parlimen oleh Setiausaha Tanah Jajahan pada waktu itu. Perlembagaan tersebut telah diwartakan pada 22 Januari 1946.


KEBANGKITAN SEMANGAT NASIONALISME RAKYAT

Secara kritikalnya, penubuhan Malayan Union ini adalah sesuatu yang amat signifikan terhadap kebangkitan semangat nasionalisme. Hal ini kerana, Malayan Union memangkin kemunculan semangat nasionalisme Tanah Melayu dengan pelbagai sebab dan alasan. Penentangan rakyat serta penyatuan orang Melayu pada ketika itu dilihat sebagai asas kepada kemunculan semangat dalam perjuangan menuntut kemerdekaan. Pelbagai sebab dan alasan perlu di ambil kira dari setiap aspek bagi meninjau perjuangan orang melayu dalam menentang Malayan Union.

Alasan pertama yang memangkin kemunculan semangat nasionalisme orang Melayu ialah mengenai cara dan sikap wakil British, Sir Harold MacMichael semasa cubaan mendapatkan persetujuan sultan-sultan Melayu. Sultan-sultan menandatangani perjanjian tersebut kerana terdesak dan atas ugutan dari MacMichael sendiri. Sekiranya MacMichael menggunakan alasan bahawa sultan-sultan menyokong pendudukan Jepun nescaya orang Melayu akan bangkit menderhaka menentang sultan mereka. Hal ini kerana menyokong pendudukan Jepun dianggap kejam atas kezaliman yang ditanggung oleh orang Melayu pada ketika itu. Maka, atas prinsip Melayu ‘Raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah’, pastinya rakyat akan bangkit menentang sultan mereka yang dianggap zalim. Selain itu, sultan-sultan tidak dibenarkan sama sekali untuk mendapatkan nasihat yang cukup daripada ahli Majlis Mesyuarat Negeri sehingga kebanyakan sultan hanya menandatangani perjanjian tersebut bersaksikan anakandanya sahaja. Hal ini terjadi di beberapa buah negeri di Tanah Melayu ketika itu (Ramlah Adam, 1993).

Orang Melayu yang pada ketika itu begitu taat pada sultan juga mempertahankan kehilangan kuasa sultan mereka. Mereka menganggap bahawa penghapusan kuasa sultan sebagai penghapusan kedaulatan raja-raja Melayu yang akan melenyapkan kepimpinan tradisional orang Melayu itu sendiri (Ramlah Adam, 1993). Kehilangan kuasa ini bermakna raja-raja Melayu sebagai simbol ketuanan negeri-negeri Melayu telah dilenyapkan dengan kemunculan penjajah British.

Selain daripada isu raja-raja Melayu, isu kerakyatan Malayan Union juga menjadi antara sebab penentangan orang-orang Melayu. Mereka menentang pemberian kerakyatan secara jus soli yang dianggap oleh mereka sebagai terlalu longgar. Akibat daripada pemberian kerakyatan ini, orang Melayu bimbang status quo mereka sebagai penduduk asal Tanah Melayu ini akan terancam dan sekaligus jumlah orang Melayu akan berkurangan sebagai penduduk majoriti negeri ini. Akibatnya, bangsa Melayu akan menjadi satu masyarakat kecil di tanah air sendiri dan ini dianggap oleh mereka sebagai satu penjajahan ke atas Tanah Melayu (Ramlah Adam, 1993).

Isu warisan terutama mengenai nilai-nilai dan adat resam orang Melayu turut menarik perhatian orang Melayu pada waktu itu. Mereka menganggap warisan itu akan hilang asal usulnya terutama apabila bertentangan dengan semangat penubuhan Malayan Union untuk membentuk bangsa Malayan Union di bawah pentadbiran British (Jayum Anak Jawan, 2003). Bagi Dato Onn sendiri sebagai seorang pemimpin Melayu, beliau menganggap bahawa Malayan Union akan melemahkan bangsa Melayu, negeri Melayu dan kebudayaan Melayu pada masa hadapan.


PERANAN KARYA PENULISAN DAN PERSATUAN

Kebangkitan semangat nasionalisme yang timbul dalam diri masyarakat masih belum cukup gagah untuk meniup semangat anti penjajah. Kebanyakan rakyat ketika itu masih lagi percaya bahawa kita tidak mampu untuk berdiri di atas kaki sendiri tanpa bantuan dari pihak British (Ramlah Adam, 1994). Namun begitu, bagi mereka yang sudah sedar, mereka menganggap niat British untuk membantu ke arah berkerajaan sendiri sebagai tidak ikhlas dan hanya untuk menguatkan lagi dasar penjajahan mereka ke atas Tanah Melayu.

Semangat menentang dasar Malayan Union ini dilihat mula ditiup dari hasil-hasil tulisan dan karya-karya yang dihasilkan pada ketika itu. Akhbar harian seperti Warta Negara, Utusan Melayu dan Majlis menjadi salah satu sumber penyebaran mesej kepada orang Melayu untuk bersatu menentang Malayan Union. Akhbar ketika itu memainkan peranan utama sebagai pengkritik awal dan penghebah kepada keburukan Malayan Union (Ramlah Adam, 1993). Sementara itu, banyak karya yang dihasilkan oleh golongan intelektual Melayu yang turut membangkitkan kesedaran bangsa Melayu untuk bangkit bersatu. Salah satu karya yang terkenal ialah Testemen Politik A.P.I yang dikarang oleh Ibrahim bin Haji Yaakob.

Peranan hasil-hasil penulisan ini dilihat menjadi satu pemangkin dalam usaha menyedarkan orang Melayu. Hasilnya, orang Melayu mula bangkit dan kebanyakan persatuan-persatuan Melayu mula aktif semula. Namun begitu, persatuan yang sekadar bersifat kenegerian masih menjadi batu penghalang buat orang-orang melayu untuk bersatu. Hinggalah munculnya seorang anak Johor yang dikenali dengan nama Dato’ Onn bin Jaafar.

Dato’ Onn merupakan orang pertama yang bertanggungjawab dalam memimpin gerakan Melayu menentang Malayan Union. Pengaruh beliau dikalangan raja-raja Melayu dan orang Melayu membolehkan beliau mengumpul kekuatan untuk menyatukan semua orang-orang Melayu melalui persatuan-persatuan. Akhirnya, kongres Melayu pertama dirancang bagi menghimpunkan semua tokoh-tokoh persatuan Melayu bagi menggerakkan orang rakyat terutamanya orang Melayu agar bangkit menentang Malayan Union.

Kongres yang dijalankan itu telah dihadiri oleh kebanyakan persatuan di semua negeri-negeri Melayu. Hasilnya kongres telah mengambil keputusan menentang Malayan Union kerana tidak mengikut semangat perlembagaan, menentang kemahuan rakyat, mengambil kuasa raja-raja Melayu dan mentadbir negeri-negeri Melayu yang membelakangi Piagam Atlantik yang akan menyebebkan Tanah Melayu menjadi jajahan British (Tunku Abdul Rahman Putra, 1987).

Buat kali pertama dalam sejarah, kebanyakan persatuan-persatuan terutama persatuan orang Melayu telah bangun untuk bersatu. Konsep persatuan mereka yang sebelum ini yang hanya bersifat kenegerian tidak mampu untuk menumbangkan penjajah. Namun atas kesedaran politik mereka telah bangun untuk sama-sama bersatu dengan berkongres buat kali pertama. Ini adalah salah satu wadah penting kepada gerakan nasionalisme dan perjuangan orang Melayu. Kongres inilah yang menyatukan rakyat melalui persatuan-persatuan yang mereka anggotai. Maka, situasi ini sangat signifikan dalam menghuraikan permulaan bagi penyatuan orang rakyat dalam perjuangan menentang Malayan Union.



TOKOH-TOKOH NASIONALISME

Dari perspektif perjuangan tokoh pula, semangat nasionalisme ini mula ditiupkan dari negara luar. Bagi konteks semangat nasionalisme menentang penjajahan, negara kita mempunyai hubungan rapat untuk dikaitkan dengan Indonesia. Tokoh-tokoh seperti Bung Tomo, Tan Malaka dan Sukarno memberikan impak yang besar terhadap perjuangan menentang penjajah di negara kita (Zulhasril Nasir, 2007). Sebagai negara jiran yang terdekat, semangat rakyat Indonesia yang bangun menentang penjajahan Belanda ketika itu memberikan rangsangan yang tinggi kepada orang Melayu untuk bangkit menentang penjajahan. Hujah serta pidato tokoh-tokoh ini memberi impak yang besar terhadap gerakan di negara ini. Kata- kata seperti “ Merdeka 100%” dan “Merdeka dengan Darah” amat berkesan dalam mencetuskan kebangkitan orang Melayu ketika itu. Dr Burhanuddin sendiri dalam satu ucapannya di Rapat Terbuka telah melahirkan kata-katanya yang terkenal hingga ke hari ini (Mohamed Salleh Lamry, 2006):


“Di atas robohan kota Melaka,
Kita dirikan jiwa merdeka,
Bersatu padulah seluruh baka,
Membela hak keadilan pusaka.”

Perjuangan orang Melayu menentang Malayan Union dan menuntut kemerdekaan di Tanah Melayu pula boleh di bahagikan kepada dua yakni gerakan kanan dan kiri. Gerakan kanan ini adalah gerakan yang dipelopori oleh tokoh-tokoh seperti Dato’ Onn, Ibu Zain dan Haji Anuar Malik manakala gerakan kiri dipelopori oleh pejuang seperti Dr. Burhanuddin al-Helmy, Ahmad Boestamam dan juga Shamsiah Fakeh. Kedua-dua gerakan ini mempunyai peranan dalam membangkitkan kesedaran di kalangan orang Melayu dan perjuangan menuntut kemerdekaan. Namun begitu, perbezaan bagi kedua-dua gerakan ini adalah melalui prinsip dan matlamat perjuangan (Insun Sony Mustapha, 1999).

Gerakan kanan adalah gerakan yang bersifat konsisten dalam perjuangan mereka. Namun begitu, gerakan kiri mempunyai kisah yang amat menarik berasaskan prinsip dan matlamat perjuangan mereka. Gerakan ini yang menggunakan prinsip ‘gergaji dua mata’ dalam perjuangan mereka ternyata dapat membangkitkan rasa semangat dan mendesak rakyat bangun menuntut perubahan (Ramlah Adam, 1994). Perjuangan tokoh-tokoh ini adalah sangat signifikan dalam gerakan nasionalisme Tanah Melayu. Pengaruh yang ada pada setiap tokoh dijadikan medium yang terbaik untuk membangkitkan kesedaran rakyat.

Demikian juga dengan pengaruh dan ideologi perjuangan tokoh-tokoh dari timur tengah. Gerakan Turki Muda dan pejuang seperti Mohamad Abduh. Idealogi mereka yang dibawa masuk ke Tanah Melayu melalui golongan intelektual yang pulang khususnya dari Al-Azhar telah menghidupkan semangat nasionalisme melalui pemahaman tentang erti perjuangan dan pembebasan dari penjajah. Asas-asas perjuangan mereka seterusnya disebarkan melalui pusat-pusat ilmu seperti Maktab Perguruan Sultan Idris, Sekolah Pertanian Serdang dan Sekolah Teknik Kuala Lumpur (Zulhasril Nasir, 2007).


KESIMPULAN

Secara keseluruhan, kita dapat melihat bahawa penjajahan merupakan satu asas kepada kebangkitan semangat nasionalisme. Apabila penjajahan itu melenyapkan hak rakyat dan menindas secara keseluruhannya maka semangat itu datang dengan sendirinya untuk memperbaiki kehidupan di tanah air sendiri. Begitulah dalam konteks kebangkitan semangat nasionalisme di negara ini bahawa penubuhan Malayan Union itu sebenarnya merupakan asas kepada kebangkitan semangat nasionalisme di kalangan orang Melayu.

Nasib malang rakyat pada ketika itu mematangkan fikiran mereka untuk bangkit mempertahankan hak mereka sebagai rakyat tanah air sendiri. Selain itu, semangat yang ditiupkan dari luar juga menambahkan lagi api dalam jiwa rakyat untuk bersatu. Negara-negara jiran yang ketika itu turut dijajah sama-sama berkongsi idealisme untuk memerdekakan negara ketika itu.

Sementara itu, persatuan-persatuan juga turut berperanan untuk menyatukan rakyat kerana atas kesedaran bahawa perjuangan itu hendaklah bangkit serentak. Maka, orang Melayu ketika itu menyertai persatuan-persatuan yang ada untuk memperjuangkan hak-hak yang sememangnya telah di rampas oleh penjajah. Walaupun persatuan ini kebanyakannya hanya bersifat kenegerian, akan tetapi persatuan merupakan satu medium untuk rakyat mula berpolitik.

Tokoh-tokoh seperti Dato Onn, Dr. Burhanuddin, dan Ahmad Boestamam merupakan antara pemimpin-pemimpin persatuan yang bergerak pada ketika itu. Di atas kesedaran perjuanganlah mereka akhirnya membawa persatuan-persatuan pimpinan mereka untuk sama berganding bahu di atas satu wadah perjuangan menentang penjajahan. Walaupun ada di antara persatuan yang mempunyai perbezaan ideologi dan prinsip perjuangan, namun atas nama perjuangan menuntut perubahan dan kemerdekaan mereka bergabung bagi menentang Malayan Union.

Penubuhan Malayan Union ini boleh dianggap signifikan kerana kebangkitan semangat nasionalisme ketika itu merupakan titik permulaan kebangkitan rakyat hinggalah kemerdekaan dapat dicapai. Kebangkitan semangat nasionalisme ketika itu sememangnya merupakan impak terhadap penubuhan Malayan Union. Sebagai satu bentuk penjajahan baru yang dianggap oleh rakyat, semua persatuan bergabung dan hasil gabungan itulah yang akhirnya menumbangkan era penjajahan British di negara ini.

Ringkasnya, kita dapat melihat bahawa permulaan kebangkitan semangat nasionalisme adalah berpunca dari konsep Malayan Union itu sendiri. Rakyat Tanah Melayu pada waktu itu cukup marah dengan isi-isi perjanjian Malayan Union yang dianggap menghina kedudukan sultan dan juga sebagai salah satu unsur menguatkan kedudukan penjajah British. Peranan tokoh-tokoh, persatuan-persatuan dan karya persatuan pula adalah elemen tambahan yang menyokong kebangkitan semangat nasionalisme Tanah Melayu. Himpunan dari elemen-elemen inilah yang telah membawa satu perubahan kepada Tanah Melayu sendiri sebagai sebuah negara yang merdeka pada hari ini.

1 comment:

Malaysia Tanahairku said...

Apa boleh buat En.Hilman dah kawan mintak saya bagi pandangan tentang calon TPM Pakatan Rakyat. Maka saya bagi apa yang mereka minta