Monday, September 27, 2010

Kenyataan Media - 21 September 2010.

KENYATAAN MEDIA | 21 September 2010

TAHUN 2010 – TAHUN KEBANGKITAN MAHASISWA

Sepanjang tahun 2010, kita telah melihat pelbagai peristiwa yang melibatkan mahasiswa telah berlaku. Daripada kes Pilihan Raya Kampus sehinggalah kes mahasiswa yang berprofil tinggi seperti kes UKM 4. Kebanyakannya melibatkan perlawanan antara mahasiswa dan pentadbiran universiti serta pemerintah.

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) memandang serius terhadap semua kes yang berlaku sepanjang tahun ini termasuklah 2 kes mahasiswa berprofil tinggi – ‘Rosmah Puaka’ dan ‘UKM 4’. Hal ini menuntut sehingga kes ini dibawa ke mahkamah.

Justeru, SMM ingin mengingatkan seluruh mahasiswa dan anak muda Malaysia, kes ‘Rosmah Puaka’ keputusan kes ‘primafacie’ akan dibuat pada 24hb September ini. Bagi kes ‘UKM 4’ pula, keputusan dan pengadilan oleh hakim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan dibuat pada 28hb September 2010. Solidariti Mahasiswa Malaysia menyeru seluruh mahasiswa, anak muda serta rakyat Malaysia menyatakan sokongan dan semangat kepada kedua kes ini.

Kedua kes ini adalah pemangkin kepada kebangkitan seluruh mahasiswa di Malaysia. Kes ‘Rosmah Puaka’ dan ‘Kes UKM4’ adalah kes yang melibatkan penindasan dan kezaliman terhadap mahasiswa. Atas nama ‘Student Unity’, SMM mengesa seluruh mahasiswa bersatu, biar daripada pelbagai latar dan fahaman agar menuntut keadilan buat mahasiswa.

Oleh yang sedemikian, SMM akan melakukan mobilasi mahasiswa, untuk berkumpul di Mahkamah untuk mendengar keputusan bagi kedua kes ini. Kita juga menyeru agar seluruh mahasiswa, anak muda dan rakyat Malaysia hadir untuk menyatakan sokongan mereka.

Terima kasih,

Hilman Idham,

Ahli Majlis Pimpinan,

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM)

No comments: