Thursday, September 30, 2010

Buang Prasangka - Fokus Pada Matlamat Akhir.

28hb September 2010 - Beberapa jam sebelum keputusan kes 'UKM4' diumumkan, berlangsung perbincangan dan temuramah saya dengan wartawan MerdekaReview.com.

Perbincangan ini berkisar tentang gerakan dan aktivisme mahasiswa di Malaysia; khusus soal pergerakan, masalah dan jalan terbaik menyelesaikannya. Saya fokus tentang Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan saya berikan beberapa pandangan khusus soal masalah dan penyelesaian. Harapan agar semua berlapang dada dan berubah ke arah yang lebih baik.

Beberapa permasalahan yang saya dilihat begitu ketara ialah soal sifat plural dalam kumpulan sendiri. Maksud yang saya cuba bawakan ialah kepelbagaian aliran dan pandangan dalam satu kumpulan - SMM. Kita punya front daripada aliran Islam, yang lain-lain saya kira tidak punyai ideologi yang cukup jelas. Termasuk front yang saya pimpin sendiri.

Hal ini membawa pandangan yang berbeza-beza daripada kalangan aktivis. Malah ia turut menjadi masalah buat beberapa pimpinan yang saya fikir maseh belum capai tahap yang seharusnya sebagai seorang pimpinan. Mahu di bezakan kerana ia dilihat Islamis, atau sosialis, atau liberal, atau langsung tidak punya faham ideologi yang jelas.

Ini adalah masalah yang agak ketara dan jelas. Perbezaan yang bagi saya harus diraikan ini menjadi buruk apabila dijadikan sebab dan masalah untuk tidak boleh bekerjasama.

Kedua soal kreativiti dalam hal aktivisme. Saya fikir hal ini adalah antara yang signifikan dan harus di ambil perhatian. Bagaimana untuk menarik mahasiswa dan anak muda yang lain untuk turut menyertai dan memahami faham perjuangan kita? Pandangan saya, mereka tidak akan tertarik jika kita tidak punya cara dan gaya yang pelbagai. Justeru harus ada kreativiti.

Kreativiti ini juga akan muncul dengan meraikan kepelbagaian antara kita. Justeru bagi saya solidariti itu hal yang sangat penting. Jika setiap individu dan front itu terpencar maka kekuatan itu akan lemah berbanding kita kita bersatu dan bersolidariti.

Mudahnya segala prasangka itu harus dibuang. Kepelbagaian itu harus diraikan dan dihormat dengan penuh adab. Matlamat kita adalah memastikan kebersamaan semua dalam gerakan. Itu yang utama sebelum kita lanjutkan.


No comments: